Grand Hôtel x OMAKA

Grand Hôtel firar 150 år av innovation och hantverk i samarbete med Stockholmsbryggeriet OMAKA

 

Med influenser och smaker från runt om i Europa är samarbetet mellan Grand Hôtel Stockholm och bryggeriet OMAKA en resa genom hotellets långa historia av tradition, innovation och hantverk. Resultatet är ölet 1874 som exklusivt kommer att säljas på Grand Hôtel som en hyllning till hotellets gångna 150 år.

Samarbetet mellan det Stockholmsbaserade bryggeriet OMAKA och Grand Hôtel Stockholm tar gästerna på en resa genom hotellets historia sedan starten 1874, där anrika traditioner och innovativt hantverk möts. Med etikett illustrerad av konstnären Jan Vana, som har tolkat anekdoter från hotellets historia, är 1874 den första i raden jubileumslanseringar som firar hotellets 150-årsjubileum under 2024.

Ölet är av den traditionella tyska stilen kellerbier, källaröl på svenska, och samlar likt Grand Hôtel influenser från platser runt om i världen. Malt från det tyska premiummälteriet Weyermann i Bamberg har mältats enligt gamla metoder för en rundare smak och det franska saltet Fleur de Sel, som enbart kan utvinnas vid sydostliga vindar, ger tillsammans med tysk ädelhumle en subtil humlearom. I kombination med jäst från Danmark blir resultatet ett öl av ren och krispig karaktär med låg beska.

Den avslutande ingrediensen förenar Grand Hôtels svenska och franska arv. Hedda Spendrup, bryggmästare på OMAKA förklarar: ”Målet med samarbetet var att kombinera Grand Hôtels elegans med OMAKAs nytänkande metoder för att skapa en finstämd balans mellan tradition och innovation. Därifrån föddes idén om att tillsätta fänkålsfrön som ger en oväntad, men balanserad aniston och för tankarna till dels fransk gastronomi men även till svenskt traditionell spritkryddning.”

1874 bryggs på OMAKA bryggeri, endast två kilometer från Grand Hôtel Stockholm och serveras exklusivt på hotellets samtliga restauranger. “På Grand Hôtel lägger vi stor vikt vid att varje dryckesupplevelse ska rimma med vårt långa arv av kvalitet och hantverk. Därför är vi oerhört stolta över samarbetet med OMAKA, som har tolkat vårt arv på ett unikt och nyskapande sätt. Tillsammans med Jan Vanas illustrationer kommer 1874 till liv som en hyllning till våra 150 år av dryckeskultur runt om i hotellet, men även till de 150 år vi har framför oss”, avslutar Karl Persson, Food & Beverage Manager, Grand Hôtel Stockholm.